Tunel
V souvislosti se zvyšováním cestovních rychlostí na železnici dochází i k napřimování tratí. Stává se potom, že na starých trasách zůstanou některé objekty zachovány, ačkoli již žádný účel neplní. Méně obvyklým příkladem takového objektu je opuštěný tatenický tunel z roku 1845.
Tento tunel je zajímavý hned z několika důvodů. Nevznikl ražením, ale vyhloubením zářezu, který byl v délce necelých 150 m opatřen cihlovou klenbou a zasypán. Patří mezi první železniční tunely na našem území a byl vůbec jako první dvoukolejný. Nezvyklé je také, že po ukončení provozu na staré trati v roce 2004 nebyl odstraněn, jen byl ze strany ke Krasíkovu zasypán balvany, druhý portál byl ponechán.
Z temného portálu táhne chlad a podivný zápach asfaltu. Před portálem je v zárubní zdi zasazena pamětní deska věnovaná Ing. Josefu Tieftrunkovi, který zde 26. 10. 1929 tragicky zahynul při pokusu zabránit srážce drezíny s lokomotivou.
Na zemní zářez, kterým do roku 2004 vedla železnice, navazuje temný portál nejstaršího dvoukolejného tunelu v Česku
12. 6. 2016 – 1/30; f/3.5; ISO 400; ohnisko: 28 mm
Pamětní deska tragicky zesnulého Ing. Josefa Tieftrunka s datem 26. 10. 1929
12. 6. 2016 – 3 s; f/9; ISO 100; ohnisko: 84 mm
Kamenný portál tunelu z Tatenické strany
12. 6. 2016 – 1/4; f/9; ISO 100; ohnisko: 18 mm
Potřebného světla rychle ubývá a za jasného dne nejde zvenčí do útrob tunelu dohlédnout příliš daleko
12. 6. 2016 – 1 s; f/8; ISO 100; ohnisko: 18 mm
Zemní zářez před tunelem pomalu pohlcuje vegetace, v postupu do tunelu jí brání jeho nehostinné prostředí a nedostatek světla
12. 6. 2016 – 1/3; f/8; ISO 100; ohnisko: 28 mm
Díky značné vlhkosti se o něco hlouběji v tunelu pokoušejí živořit alespoň nějaké houby
12. 6. 2016 – 1/160; f/11; ISO 100; ohnisko: 70 mm
Zesílení stěn tunelu ocelovými výpažnicemi a prkny mělo zabránit opadávání materiálu ze stěn
12. 6. 2016 – 60 s; f/8; ISO 200; ohnisko: 28 mm
Od roku 1959 jsou ve stropě tunelu zasazeny závěsy pro vedení elektrické trakce
12. 6. 2016 – 1/80; f/4.7; ISO 400; ohnisko: 50 mm
Podobně jako v jiných tunelech jsou i zde úkryty, ke kterým neomylně vedou klesající čáry na zdi, v tomto případě navíc doplněné i šipkami
12. 6. 2016 – 60 s; f/8; ISO 200; ohnisko: 28 mm
Tunel je ze směru od Krasíkova zasypán těžkými balvany, ale ve vrcholu je malý průchod, kterým proniká denní světlo
12. 6. 2016 – 60 s; f/8; ISO 200; ohnisko: 28 mm
Kravská hlava s částí předních nohou je na takovém místě velmi nečekaným objevem
12. 6. 2016 – 30 s; f/10; ISO 200; ohnisko: 28 mm
Tunel se mírně stáčí, takže při pohledu ze závalu zpět není přímo vidět jeho ústí, ale jen pronikající denní světlo zbarvené listy stromů do zelena
12. 6. 2016 – 60 s; f/8; ISO 200; ohnisko: 28 mm
Na cestě od tunelu je dochován železniční most datovaný rokem 1936
12. 6. 2016 – 1/60; f/3.5; ISO 100; ohnisko: 28 mm
V trase původní dráhy je dnes jen cesta bez jediného odkazu na předchozí využití
12. 6. 2016 – 1/200; f/5.6; ISO 100; ohnisko: 28 mm
Napřímená nová trať vede 1098 m dlouhým tunelem za kterým následuje zastávka Tatenice
12. 6. 2016 – 1/400; f/8; ISO 100; ohnisko: 28 mm