#nádraží
Až do konce 70. let sloužil podchod zaměstnancům maloměřického nádraží a přilehlých podniků. V souvislosti s výstavbou líšeňského sídliště a teplovodu, byl teplovod veden právě starým podchodem. Pro pěší byla postavena…
Značná potřeba vody na nádražích byla vyvolána především nutností často doplňovat vodu do vodojemu na tendru parních lokomotiv. Veřejná vodovodní síť (byla-li vůbec na daném místě dostupná) ve svých počátcích nemohla…
Jedna z budov Dolního nádraží ukrývá ve svém sklepení úkryt civilní obrany. Vzhledem ke stáří budovy musel být kryt vybudován až dodatečně. Zdobené sloupky zábradlí a kamenné schodiště nejsou typickými atributy staveb…
Jako je věž nejnápadnějším prvkem pro hrad, tak podobnou dominantu tvoří silo u jinak nenápadné budovy pily na okraji Dolního nádraží. Protože vedlejším produktem při provozu každé pily jsou piliny, silo sloužilo k jejich…
V suterénu skladu CO se nachází kryt pro 100 osob s třídou odolnosti 5 (tedy nejméně odolný stálý úkryt), a tak rozhodně nepatří mezi špičku v ochraně před ničivými účinky zbraní hromadného ničení. Vnitřní vybavení…
Uzamčený portál skalního sklepa právem vyvolá zájem. Někteří badatelé jej dokonce označují za protiletecký kryt. Mnoho sklepů posloužilo během náletů jako úkryt. Teorii krytu podporuje blízkost nádraží i letopočet 1939…
Zařízení k vykládání sypkého materiálu z nákladních vagonů na sebe už z dálky upozorňuje svou širokou střechou a čtyřmi zásobníky. Svým vyšším koncem zasahuje šikmá střecha až nad kolej a pokrývá manipulační…
Kolejové váhy jsou běžnou součástí nákladních nádraží a setkáme se s ní i na tom Tišnovském, kde se nachází starší typ pákové váhy zvané přezmen. Jde o typ váhy s proměnnou délkou ramene, změna délky se provádí…
Rosice u Brna své první zapomenuté místo odhalí hned na nádraží, po odjezdu vlaku se ve svahu na protější straně kolejí objeví vstup do podzemí, za ním sice následuje jen malý sklep, ale na první dobrý dojem to stačí.
Umělé osvětlení přináší možnost nepřetržitého provozu v mnoha odvětvích, vděčnými uživateli jsou i nákladní nádraží, která jsou často osvětlována reflektory umístěnými na vysokých stožárech.
Tunel pod mohutným nádražním náspem u stanice Jihlava město je sice rovný a bez odboček, přesto disponuje několika zajímavostmi, díky kterým si zaslouží zvláštní pozornost.
Poměrně jednotvárný, jen sloupy elektrické trakce rytmizovaný líc opěrné zdi narušují dva výklenky, které byly při modernizaci tratě přeškrtnuty kabelovým vedením.
Pro nádražní stavby charakteristická architektura z režného zdiva přísluší věžovému vodojemu, ze kterého se v minulosti napájely tendry parních lokomotiv.