#propustek
Výřez mapy Brna z roku 1928, pod železničním tělesem dráhy Brno – Tišnov tehdy vedla cesta, která pokračovala okolo Královopolské strojírny. S rozšířením strojírny cesta zanikla a z podchodu se stal rázem propustek.
Železniční náspy jsou často překážkou plynulému odtoku vody v krajině, proto se ve vhodně zvolených místech budují propustky, které převedou vodu skrz těleso železnice. Na jeden takový mě upozornil Radek Soudek v Černovičkách,…
Ačkoli byla jednokolejná dráha Brno – Tišnov zrušena už v 60. letech, na celé trase lze stále narazit na množství artefaktů, které ji připomínají. Propustek v husovickém parku je jednou z posledních brněnských připomínek…
Propustek je označení pro menší mostní stavbu (do světlosti 2 m), která má umožňovat průchod tělesem komunikace. Na Lesné jej nalezneme na trati Brno - Tišnov. Tento však spíš než pro pěší slouží pro odvod vody.
Portál propustku pod železniční tratí spojující Ivančice s Moravskými Bránicemi je ze strany od silnice přehrazen přechody inženýrských sítí, což jej dělá poněkud méně estetickým.
Křížení dopravních staveb a vodních toků může nabývat různých podob v závislosti na významu komunikace a velikosti toku. Vychází-li poměr pro vodoteč nepříznivě, musí překonat těleso komunikace temným propustkem.
Cedule varující před zúženým průřezem zároveň upozorňují (společně se zábradlím, které možná na první pohled nedává smysl), že pod železnicí něco prochází.
Nedokončená exteritoriální dálnice spojující Vídeň a Vratislav měla být od Nebovid směrem k ostopovickému Urbanovu kopci vedena částečně na náspu, pod kterým v nejnižším bodě prochází propustek zajišťující převádění…