#stoka
Výřez mapy Brna z roku 1928, pod železničním tělesem dráhy Brno – Tišnov tehdy vedla cesta, která pokračovala okolo Královopolské strojírny. S rozšířením strojírny cesta zanikla a z podchodu se stal rázem propustek.
Ve stejném areálu, v jakém je k vidění kaplička, je i tento vstup do kmenové stoky. foto Barbora Malá
Sloužila snad k odvodnění hradních příkopů, snad jako úniková chodba z hradu. Poprvé se objevuje na plánu Brna z roku 1749, ale může být starší. Otázkami opředená štola prochází špilberským kopcem a přibližně v místech,…
Velký portál stoky s mříží a modrým zábradlím je věc, kterou bychom v Údolí Kohoutovického potoka nečekali. Samotný potok vytéká z betonové roury v levé části objektu, zbytek je, jak se na první pohled může zdát, vodou…
Opravdu netradiční kanalizační stoka na sebe upozorní větrákem, který značně připomíná větrací komínky krytů civilní obrany. Komín však patří ke stoce přístupné z uzamykatelného čtvercového poklopu ležícího v…
Dešťové stoky nepatří zrovna mezi místa, kde bychom mohli očekávat nějaká překvapení. Tato je od počátku výjimečná tím, že je tvořena dvěma souběžnými troubami, které jsou díky 1500mm světlosti průchozí. Přibližně…
Dešťové průtoky z Líšeňského sídliště jsou odváděny samostatně a vzhledem k velikosti kanalizované oblasti mohou dosáhnout extrémních hodnot. Dešťová nádrž má za úkol pojmout část dešťového průtoku a ochránit…
Břehy řek jsou často narušovány vyústmi z odlehčovacích komor, hlavní sběrné (tzv. kmenové) stoky obvykle vedou souběžně s vodním tokem a pokud je překročena jejich kapacita je nadbytečný průtok odveden do řeky.
Ve městech mívají řeky zvláštní přítoky, do jejich břehů jsou zasazeny temné otvory ústí dešťových stok, zatrubněných potoků a přepadů z odlehčovacích komor. Některá ústí mají takový průměr, že jedinou překážkou…
Ústí přepadů z odlehčovacích komor jsou obvykle zasazena přímo do říčních břehů, jedna z pisáreckých komor je však rafinovaně zakončena do jakéhosi mostu pod cyklostezkou, přesto to zdaleka není její největší zajímavost.…
Zatrubněné a pod zem svedené vodní toky jsou obětí stavebnímu rozvoji měst. V Jihlavě stál bezejmenný potok v cestě vlakovému nádraží a jeho značná část byla svedena do vodního tunelu.
Vcelku nenápadné ústí roury do koryta potoka Vrbovec příliš k průzkumu zevnitř neláká, není to však naštěstí potřeba, stačí se vydat ve směru předpokládaného pokračování a odměnou jsou zajímavé pozemní objekty.