#zábrdovice
Díky snaze a aktivitě Radka Soudka jsme mohli navštívit kryty civilní obrany v areálu továrny Zbrojovka v Zábrdovicích. V minulosti patřila Zbrojovka ke špičce nejen ve výrobě zbraní, byla teda stejně jako ostatní významé…
Třípodlažní podzemní kryt se dvěma vstupy, kapacitou 300 osob a třídou odolnosti 3 mohl sloužit jako nemocnice. Je vybaven dvěma FVZ a má vlastní vodní zdroj, dieselagregát chybí.
Válečný kryt typu vajíčko byl v 50. letech přestavěn na kryt CO. Vchody byly opatřeny tlakovými plynotěsnými dveřmi, bylo instalováno FVZ. Vzhledem k tomu, že se jedná o nadzemní stavbu, je odolnost nejnižší, tedy třídy…
Následující kryt nepatří do systému krytů civilní obrany ve Zbrojovce, pochází z období druhé světové války, je tedy o dvě desetiletí starší. Sloužil nemocnici stojící vedle (dodnes je zde nějaké zdravotnické zařízení).…
Mezi budovami Zbrojovky lemující levý břeh Svitavy vyčnívá zvláštní věž. Svým tvarem silně připomíná nedostavěný komín. Mohla také sloužit jako vodojem, k čemuž by ji předurčovalo těsné umístění v blízkosti řeky.…
Tvář městské části Husovice je asi nejvíce poznamenána průchodem někdejší železniční dráhy do Tišnova. Nejlépe to dokládají názvy ulic; ulice Tišnovská vede podél trati a Mostecká připomíná železniční most, po…
Nebýt charakteristického loga Zbrojovky Brno, nikdo by si asi podivné torzo z plechů se slavnou továrnou nespojoval. Paradoxně však asi přečká většinu jejích budov.
Horkovod, kterým zásobuje teplárna na Špitálce Židenice a Slatinu teplem, přechází přes Svitavu v betonovém žlabu. Byť nikde není explicitně uveden zákaz vstupu, je užití tohoto mostu lidmi spíše ojedinělé.
Nezvykle vysoká skruž ležela poklidně v zapomenutém cípu železniční vlečky u tepláren na Špitálce a divoký chmel se rozvážně chystal ji navěky ukrýt do svého závěsu.
Málo nápadné dílko architekta Jana Dvořáka stojí v parčíku vymezeném Svitavským náhonem a kolejemi někdejší staré Tišnovky, tedy v příznačném sousedství míst, která už patří spíše minulosti.
Jeden ze sloupů nesoucí trolejové vedení mezi ostatními vyčnívá svým věkem, podle podobnosti se , zde nejspíš stojí od počátku elektrifikace dopravy na Cejlu.
Plechová krabice svým situováním blízko silnice svůj účel dovedně maskuje, snadno ji lze považovat za nádobu na posypový materiál.