Vodní jeřáb

Doba, kdy železnici kralovaly parní lokomotivy je dávno pryč, ale mnohá nádraží jejich éru některými drobnostmi stále připomínají. Vodní jeřáb je zařízení určené k doplnění vody do tendru lokomotivy během čekání vlaku v zastávce. V podstatě jde o svislé potrubí zakončené pohyblivou nálevkou, kterou obsluha jeřábu pomocí manipulační tyče umístila do plnicího otvoru tendru.


2. 3. 2012 – 1/125; f/7.1; ISO 200; ohnisko: 36 mm


5. 7. 2011 – 1/100; f/5.6; ISO 100; ohnisko: 68 mm


5. 7. 2011 – 1/100; f/5; ISO 100; ohnisko: 40 mm


2. 3. 2012 – 1/60; f/4.8; ISO 200; ohnisko: 28 mm


2. 3. 2012 – 1/125; f/7.1; ISO 200; ohnisko: 36 mm

Nádražní vodojem zřejmě souvisí s vodním jeřábem. Vzhledem k relativně krátké době nutné k naplnění tendru vodou muselo být potrubí dimenzováno na značný průtok, který by tehdejší vodovodní řad nebyl schopný dodat. Nádraží proto muselo být vybaveno vlastním zařízením pro akumulaci vody - vodojemem. Věžový vodojem nejen že zajistil dostatečný objem vody pro potřeby parní železnice, ale zároveň poskytl i hydraulický spád pro převod vody z nádrže vodojemu do tendru.

Vodojem je zamčený, a tak můžeme jen hádat, co se ukrývá uvnitř. Kromě nezbytné nádrže nejspíš i čerpadlo určené k jejímu plnění (zde mohla být s výhodou využita říční voda z blízké Svratky). Jediné co zvenku můžeme vidět je přepadové potrubí a ukazatel vodního stavu, který výšku hladiny snímal pomocí plováku, takže při plném vodojemu byl ukazatel nejníž.


2. 3. 2012 – 1/100; f/7.1; ISO 200; ohnisko: 36 mm


2. 3. 2012 – 1/50; f/5.6; ISO 200; ohnisko: 36 mm


2. 3. 2012 – 1/125; f/6.3; ISO 200; ohnisko: 26 mm


2. 3. 2012 – 1/80; f/6.3; ISO 100; ohnisko: 36 mm

Článek z 29. 4. 2012 byl naposledy upraven 28. 12. 2014
Kafélanka doporučuje
Odkazy a zdroje
Podobná místa