Podchod

11. 11. 2016 – 1/40; f/3.5; ISO 200; ohnisko: 28 mm

Tunel pod mohutným nádražním náspem u stanice Jihlava město je sice rovný a bez odboček, přesto disponuje několika zajímavostmi, díky kterým si zaslouží zvláštní pozornost.

11. 11. 2016 – 6 s; f/9; ISO 100; ohnisko: 28 mm

V minulosti tunelem projížděla i nákladní auta, neboť před jeho zakončením v parku Keťásek byla násypka pro plnění nákladních aut uhlím přímo z nádraží [1]. Dnes je využíván jen chodci a cyklisty jako podchod.

11. 11. 2016 – 10 s; f/9; ISO 100; ohnisko: 28 mm

Tajemný výklenek je spojen s městskou legendouzazděné jeptišce [2], která však naráží na tvrdá fakta (především nebylo koncem 19. století zvykem zazdívat jeptišky). Přesto jeho pravý účel není znám.

11. 11. 2016 – 1 s; f/9; ISO 100; ohnisko: 84 mm

Pochroumaný amplión je pozůstatkem dob, kdy tunel sloužil především k nakládání aut uhlím, nejspíš z něj byly vydávány pokyny řidičům náklaďáků.

11. 11. 2016 – 1/100; f/5.6; ISO 400; ohnisko: 84 mm

Nánosy prachu a smetí na ochranném pletivu staršího osvětlení zřejmě budily takový odpor, že tato již nefunkční zařízení byla ponechána na svém místě.

11. 11. 2016 – 3 s; f/9; ISO 100; ohnisko: 84 mm

Novodobě zaslepený otvor po vyústění násypky na uhlí v klenbě tunelu je dosud v nepěkném kontrastu s kamenným zdivem, avšak jak naznačují první krápníky z vyluhovaného cementu, časem splyne.

26. 3. 2017 – 1/200; f/6.3; ISO 100; ohnisko: 28 mm

Mezi kolejemi dnes není po otvoru násypky sebemenší stopa a konstatování, že zmizel jako by se do země propadl, získává v tomto případě mnohem konkrétnější význam.

Článek z 17. 7. 2017 dosud nebyl upraven.
Kafélanka doporučuje
Odkazy a zdroje
  1. jihlavskepodzemi.cz
  2. magazin.e15.cz