Úkryt

Nebýt podivného umístění, dal by se masivní betonový objekt považovat za podstavec pozůstalý po soše titánských rozměrů. Po vystřízlivění z romantických představ je potřeba si přiznat, že pod kompenzačním ohybem parovodu je nadzemní protiletecký kryt pro ukrytí zaměstnanců nádraží. Zkosení silného stropu bylo nejspíš zamýšleno k odražení přímého zásahu, avšak aby tento efekt byl úplný, musel by mít kryt tvar pyramidy.

Vnitřní prostory krytu jsou volně přístupné jedním ze dvou vstupů, tyto vstupy jsou vzájemně propojeny přes soustavu místností nerozlišitelné funkce. Konstrukční systém krytu sestává z příčných nosných zdí a na ně kolmých příček, nosné zdi i příčky jsou vyzděny z cihel, u vstupu je do zdiva přimícháno i kamení. Strop se nachází asi v 3m výšce nad podlahou a tvoří jej cihlové klenby nesené ocelovými I profily. Stavební řešení krytu může být odrazem válečné bídy, ale mohl také vzniknout zesílením nějaké starší stavby.

Nadzemní kryt od kolejistě

Nadzemní kryt od kolejistě
20. 4. 2019 – 1/100; f/5; ISO 100; ohnisko: 27 mm

Pohled ke vstupu

Pohled ke vstupu
20. 4. 2019 – 1/100; f/4.5; ISO 400; ohnisko: 13 mm

Uvnitř krytu

Uvnitř krytu
20. 4. 2019 – 1/100; f/4.5; ISO 400; ohnisko: 13 mm

Pozůstatky po požáru

Pozůstatky po požáru
20. 4. 2019 – 1/100; f/4.5; ISO 1600; ohnisko: 13 mm

Podlaha v jedné místnosti nese stopy po úklidu

Podlaha v jedné místnosti nese stopy po úklidu
20. 4. 2019 – 1/100; f/4.5; ISO 1600; ohnisko: 13 mm

Článek z 3. 8. 2020 byl naposledy upraven 23. 9. 2020
Kafélanka doporučuje
Badatelna – výpravy do minulosti
Spolek Za Zdravé Řečkovice
Výtvarný spolek Artschool
Brno, Nádraží, Koleje... BRŇÁK
Odkazy a zdroje
  1. opevnovani.cz
Tagy